Το Camper(διεθνής ονομασία), για τα ελληνικά δεδομένα αυτοκινούμενο και για την Ελληνική Πολιτεία «ΑΥΤΟΚΙΝΟΥΜΕΝΟΣ ΟΙΚΙΣΚΟΣ» είναι ένα σύγχρονο μέσο για τουρισμό και για άνετες και φτηνές διακοπές.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας συνέβαλε στην κατασκευή ενός αυτοκινούμενου οικίσκου με τα χαρακτηριστικά ενός οχήματος απόλυτα φιλικού προς το περιβάλλον και με όλες τις προϋποθέσεις για ποιοτική και άνετη διαβίωση.

Για τους ευρωπαίους είναι καταξιωμένο ως μέσο διακοπών και τουρισμού για πολλές δεκαετίες ενώ για τους έλληνες είναι κάτι το νέο και μόλις της τελευταίας δεκαετίας.

Είναι λογικό να είναι άγνωστο στο ευρύ κοινό και επιπλέον να υπάρχει και έλλειμμα στην ελληνική νομοθεσία με αποτέλεσμα οι αρμόδιες αστυνομικές και όχι μόνο αρχές να το θεωρούν τροχόσπιτο και να το αντιμετωπίζουν ανάλογα.

Ειδικότερα και σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 10 του Ν. 392/76 όπως συμπληρώθηκε με το Ν. 779/78 και όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 14, παρ. 12 Ν. 2160/93 απαγορεύεται η εγκατάσταση σκηνών και η στάθμευση τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημόσιων δασών, δάση και εν γένει κοινόχρηστους χώρους καθώς και η φιλοξενία πέρα του ενός τροχόσπιτου από καταστηματάρχη ή ιδιώτη. Επίσης το Άρθρο 34 παράγραφος 4 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ορίζει ότι «στις κατοικημένες περιοχές απαγορεύεται η στάθμευση φορτηγών αυτοκινήτων μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους πάνω από 3,5 τόνους, λεωφορείων, μηχανημάτων έργων, αγροτικών μηχανημάτων, ρυμουλκούμενων, τροχόσπιτων και σκαφών, πέραν από 24 συνεχείς ώρες».

Η παραπάνω νομοθεσία αναφέρεται στο τροχόσπιτο είναι δε αυτονόητο ότι δεν αφορά το αυτοκινούμενο το οποίο η Πολιτεία το έχει εντάξει στην κατηγορία των οχημάτων και κατά συνέπεια μπορεί να σταθμεύει στους κοινόχρηστους χώρους ακολουθώντας τους κανόνες του Κ.Ο.Κ. και τις υποδείξεις των ενδεικτικών πινακίδων όπως όλα τα οχήματα.

Επισημαίνεται ότι όταν έχουμε απλά σταθμεύσει δεν σημαίνει ότι γίνεται camping δεδομένου ότι μια τέτοια δραστηριότητα προϋποθέτει άνοιγμα τέντας, τοποθέτηση καθισμάτων και τραπεζών στον κοινόχρηστο χώρο και πολυήμερη διαμονή.

Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι το αυτοκινούμενο από την Ελληνική Πολιτεία δεν αντιμετωπίζεται σαν τροχόσπιτο αλλά σαν Ι.Χ. επιβατικό και γι' αυτό το λόγο:

  1. καταβάλει ετήσια τέλη κυκλοφορίας όπως όλα τα Ι.Χ.Ε και σύμφωνα με τα κυβικά του οχήματος
  2. ασφαλίζεται υποχρεωτικά όπως όλα τα οχήματα
  3. εκδίδεται άδεια κυκλοφορίας οχήματος
  4. καταβάλει στην πολιτεία φόρο πολυτελείας ως όχημα όπως όλα τα μεγάλου κυβισμού οχήματα
  5. ελέγχεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα από το Κ.Τ.Ε.Ο. για ασφαλή κίνηση στους δρόμους όπως όλα τα οχήματα.

Αυτονόητο τυγχάνει ότι σε οποιαδήποτε νόμιμη στάθμευση σύμφωνη με τον Κ.Ο.Κ. και στον οποιοδήποτε κοινόχρηστο χώρο οι ιδιοκτήτες μπορούν να παραμένουν μέσα στα οχήματά τους όπως συμβαίνει και με κάθε όχημα.

Για όλα τα παραπάνω και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία τα μέλη μας σε περίπτωση που δέχονται ελέγχους από τις αρμόδιες αρχές , οφείλουν να ενημερώνουν τα εντεταλμένα όργανα της Πολιτείας για το καθεστώς του αυτοκινούμενου και για να διευκολύνουν στον έλεγχο να τους επιδεικνύουν και την παρούσα οδηγία. 

Back to top